粵講粵叻——粵語“拗撬、嗌交、鬧人”的本字及三者之間的區別*

“拗撬”(亦有人寫成“詏撬”)喺粵語裡頭係指“有爭執,意見不合而鬧矛盾”。呢個查實係詞源於英文”argue”嘅音譯,其意思系爭執,爭論。通常會形容兩個人之間因為某些事情而吵架,產生拗撬。而“撬”字亦表示用槓棒或尖利嘅工具借助支點撥動或挑起東西,粵語裡頭有一句俚語叫“撬牆腳”,即橫刀奪愛嘅意思。

“嗌交”喺粵語裡頭係指吵架。 “嗌”,粵音同“唉”,喺古漢語中表“咽喉”之意,廣府粵語則引申為從咽喉中發出嘅聲音,即“叫喊”。

而“嗌交”該詞,屬於古百越語遺留,喺古百越語中,“交”意思系“執拗、強辯”,古百越語“頂嘴”就叫做“交”嘴,故“嗌交”,即吵架。同理,打交原意是“因頂撞執拗而打架”。

“鬧人”嘅粵語正字應為“呶人”,指“罵人”嘅意思。該詞屬於古漢語遺留,“呶”,粵音同“鬧”,據《宋本廣韻》:“喧呶。”即指人沒完沒了咁講話,惹人討厭。後嚟喺粵語使用流傳中表示責罵嘅意思,現代粵語使用者將其誤寫作“鬧”,其實應該為“呶”。