粵講粵叻——趣怪的粵語俗語:貼錯門神、扭紋柴、拍拖、甩拖、冇雷公咁遠

貼錯門神

如果有兩嗰人相互之間經常吵交,喺粵語裡面我哋話佢兩個好似“貼錯門神”噉。

大家都知道,自古以來我哋中國人都喜歡貼一對門神喺屋企大門上面嘅,寓意驅除噩運邪氣,保護一家平安。咿嗰習俗到現時都仲有唔少家庭尤其係農村家庭保留。門神嘅典故出自於唐太宗和秦叔寶、尉遲恭,喺咿度就唔詳細講喇。反正貼門神保平安很重要就係喇。

以前嘅大門同現時我哋一般家庭嘅大鐵門唔一樣,通常都係左右兩扇嘅,所以門神都係一對嘅,一左一右,兩扇門各貼一嗰。咿兩嗰門神如果貼得準確無誤,噉秦叔寶和尉遲恭系面對面嘅,一副同心協力保護家園嘅樣;但如果貼反咗,噉兩嗰就變成背對背,好似互不理睬嘅樣喇。大家覺得兩位門神這個背對背嘅樣,同嗰啲經常吵交嘅人好相似,於是就稱之為“貼錯門神”喇。而“貼錯門神”後面其實係有一句歇後語嘅,叫“面左左”,兩嗰門神貼錯咗,背對背,當然就面左左喇。

不過唔知點解,貼門神咿嗰習俗全國各地都有,但“貼錯門神”咿嗰詞,似乎就只有粵語先有,如果你用普通話同外地嘅朋友講“貼錯門神”,人哋大概亦只會“一頭霧水”…

扭紋柴

喺粵語裡面形容一嗰人包頂頸、脾氣古怪、好難搞、不近人情唔講道理嘅人,通常會稱之為“扭紋柴”嘅。

乜嘢系扭紋柴呢?大家知道以前一般人家裡面都係燒柴嘅,劈柴,亦就係每家每戶都要做嘅家務之一。柴嘅來源系樹木,而樹木因為各自品種同生長環境唔同,柴嘅紋理亦會有所唔同。有啲柴枝紋理會生得好直,一刀劈落去就可以順利噉劈開兩邊,簡直系“勢如破竹”;而有啲柴枝紋理確實彎彎曲曲,一刀可以劈入去就已經唔容易,而且刀勢被木紋所引導,往往就會歪曲用唔到力。咿嗰時候劈柴嘅人往往進退兩難,繼續劈,越劈越難劈;將刀擰出嚟嘅話,柴枝又將刀夾得好實,真係唔知點算好。

咿啲紋理扭曲嘅柴枝,就係“扭紋柴”喇,就好似嗰啲脾氣古怪唔講道理嘅人一樣,無論你點樣對佢都行唔通,實在系令人哭笑不得。由此引申,喺粵語裡面對於嗰啲調皮搗蛋嘅小朋友,都會用“扭紋”嚟形容嘅。

拍拖、甩拖

拍拖咿嗰詞本來系我哋廣東地道嘅俚語,不過現時已經廣傳到全國范圍,有好多講普通話嘅朋友都識得用“拍拖”一詞。男女之間談戀愛點解會叫“拍拖”呢?分手又點解會叫“甩拖”呢?

大家都知道,廣東地區嘅水路運輸系十分發達嘅,以前好多人出門都會坐船,而當時有一種船叫“花尾渡”,花尾渡最大嘅特點繫船上面無乜嘢動力設備,系靠船前面嘅小火輪拖住行嘅,因為容量大,噪音細,非常受乘客歡迎,而“拍拖”系花尾渡進出港口時嘅一種操作方式。例如廣州嘅長堤,因為河面複雜,船隻又多,小火輪同花尾渡之間嘅纜繩綁緊船身,一大一細共同進退,咿嗰就係所謂嘅“拍拖”喇,咿種相依而行嘅情形睇上去就好似情侶牽手相伴噉,所以大家將情侶談戀愛稱之為“拍拖”喇。

而“拍拖”嘅兩條船離開廣州港口,去到比較寬闊嘅河道時,船員就會解開小火輪,繼續用纜繩拖住花尾渡去目的地,而到達碼頭之後,小火輪就會同花尾渡分開,自己去搵地方停靠,噉就係所謂嘅“甩拖”喇,兩隻船各散東西,用嚟形容分手實在好貼切。

冇雷公咁遠

喺粵語裡面,形容一個地方好遙遠、好偏僻,我哋通常會用“冇雷公咁遠”嚟形容嘅,咿句話系點樣嚟嘅呢?

據說喺古代神話裡面,雷公系專門懲治惡人嘅,邊嗰犯咗惡都會被雷公追到,遭受天打雷劈嘅。而雷公系天神,應該系乜嘢地方都可以去到嘅。但係如果你可以走到去一個連雷公都管唔到嘅地方,噉咿嗰地方就真係好遙遠好偏僻喇……

而喺清朝屈大均嘅《廣東新語》裡面,有噉樣一句話:“北方有無雷公之國,南方熱,有無日不雷之境。”意思系話南方天氣濕熱,有啲地方成日打雷落雨,而喺遙遠嘅北方,有啲地方是完全唔打雷嘅。所以對於我哋南方人嚟講,唔打雷嘅地方,當然係好遙遠喇。